loading...
هدر رفتن آب و جلوگیری از آن
شکوندن لوله ی آب توسط مردم بی فرهنگ!!!!
محمد حسین گران بازدید : 29 سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سیاست‌های اقتصادی را تورم زا ،دستوری، غیرکارشناسانه و در نهایت خطرناک می‌دانند و در این رابطه طی مصاحبه‌ها و گفتگوهای بسیارهشدارهای زیادی داده‌اند که اگز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود آینده‌ای نامعلوم همراه با بی‌اعتمادی کامل ملت نسبت به دولت به انتظار نشسته است. 

بسیاری معتقدند وزارت نیرو در حالی سعی دارد گناه خاموشی‌ها یا کم آبی‌ها را به گردن خشکسالی بیندازد که یکی از دلایل بروز مشکلات فعلی در آب و برق رها کردن آب پشت سد‌ها در زمستان گذشته، هم‌زمان با وقوع سرما (و افت فشار گاز ) جهت تولید برق توسط نیروگاههای برقابی به منظور استفاده انرژی جایگزین بوده که البته وزیر نیرو از این روش به عنوان یکی از راهکارهای مواجهه با کمبود گاز، در یکی از مصاحبه های خود یاد کرده بود.

زنگ خطر! 
آب شماری از سدها بسیار پایین آمده‌ است. برخی کارشناسان آب معتقدند که مشکل اساسی فقدان برنامه‌ریزی استراتژیک برای آب است. 

آب سدهایی که آب شرب تهران را تامین می‌کنند، به دلیل بارندگی‌ و برف کم، بسیار پایین آمده‌ و مراتع و جنگل‌ها و تالاب‌ها نیز در معرض آسیب‌های جدی ناشی از خشکسالی هستند و دولت نهم نمی‌‌خواهد این بحران، رسانه‌ای شود . 

اقدامات خانه ملت برای رفع بحران کم آبی مردم 
برای بررسی مشکل بی‌آبی و احتمال بحران خشکسالی، مجلس چندین جلسه‌ برگزار کرده و از وزیران کشاورزی و نیرو خواسته بود تا در این زمینه توضیح دهند.
 
البته تنها خبرموجود از این جلسات این است که وزیران نیرو و کشاورزی خواستار مجوز برداشت ۲۰ هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برای مقابله با خسارت‌های خشکسالی شده‌اند که با مخالفت جدی عده‌ای از نمایندگان در مجلس روبرو شد. چنانچه هفته گذشته در صحن علنی مجلس چند تن از نمایندگان با اعلام دلایل مخالفت خود تصویب لایحه دوفوریتی دولت و برداشت از حساب ذخیره ارزی را نگران کننده و تورم‌زا دانستند. 

همچنین وزرایی که به مجلس رفته بودند، پیشنهاد طرح‌های جدید سد سازی و انتقال آب از حوزه‌های مختلف به استان‌های کم آب را مطرخ کرده‌اند. سوال اینجاست که از همین سد‌هایی که تابه حال ساخته‌شده است، چگونه بهره برداری می‌شود که نمی‌توانند با دوره‌های کاهش باران، مبارزه کنند. 

کارشناسان منابع آبی معتقدند، در صورت ناتوانی دولت در حل بحران کم آبی این جریان می‌تواند به مشکلات اجتماعی جدی بیانجامد و دولت باید همزمان به زیان‌هایی که کشاورزان و دامداران از بی‌آبی می‌بینند، توجه لازم را داشته باشد. 

یکی از کارشناسان منابع آبی کشور در همین رابطه به آفتاب می گوید: «مسئله اساسی این است که ما برای برنامه ریزی منابع آب‌مان یک برنامه استراتژیک نداریم، هر گاه آب کم می‌شود تصمیم می‌گیرند یک سد جدید بزنند، اما کسی تحلیل نمی‌کند که آیا این سدها توانسته‌اند تاثیرات مورد نظر را ایجاد کند؟ در حال حاضر هم هیچ پیشنهاد سازنده‌ای از سوی مدیران در این زمینه شنیده نمی‌شود». 


سیستانی ها هر 24 ساعت، یک ساعت آب 
روز یکشنبه در یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور شاهد خبر مهمی از فرماندار زابل بودیم که به گفته برخی کارشناسان اولین انفجار بحران آب در کشور بود . 

در این خبر فرماندار زابل ضمن اظهار تاسف از وضعیت این استان گفته بود: «با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای شدید 40 تا 45 درجه و وجود طوفان‌های موسمی، منطقه‌ سیستان از لحاظ آب‌ آشامیدنی مصرفی دچار بحران شده است.» 

"حسین کیخا"، با بیان این كه این بحران جدی است، گفته است: «آب شهر 150 هزار نفری زابل از چاه‌نیمه‌ها تامین می‌شود و به خاطر كمبود آن، مردم بخش‌ها و روستاهای در مدت 24 ساعت شبانه‌روز حتی یک ساعت هم آب آشامیدنی ندارند». 

همچنین به گفته فرماندار زابل، خط دوم انتقال آب از چاه‌نیمه به زابل، سال‌هاست که اجرا نشده و از این بابت مردم هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند. 

"محمد رستمی " کارشناس منابع آبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب می گوید: «مطالعات انجام شده بر این پروژه علاوه بر اینکه شاخص های کمبود آب را تائید می‌کند اما نشان دهنده نبود مدیریت زمان نیز هست». 

وی که خود به طور مستقیم بر این پروزه مطالعه و نظارت داشته در همین رابطه افزود: «در سالهای 1335 و 1336 سدی در ورودی هیرمند احداث شده که این سد موجبات گرایش آب به سمت افغانستان و رود پریان را به وجود آورد و در سال 1368 بنابر تصمیمات مسئولان برای مقابله با سیل، سازه‌هایی جهت فضاهای خالی سد طراحی می‌شود که این مسأله موجب کاهش شیب رودخانه بیش از پیش و در نتیجه میزان کم آب جاری به سمت استان می‌شود، به همین دلیل سال گذشته گروهی کارشناس برای رفع این معضل طرحی ارائه دادند که با وجود تایید استاندار و مسئولان مربوطه هنوز مورد تائید وزارت کشور نرسیده و عقب افتادن اجرای این پروِژه مشکلات کم آبی استان را بحرانی نموده است.» 

بحران در شمال ایران؛
بیش از 30 هزار هكتار از شالیزارها در معرض خشكسالی 

همچنین  عنایت‌الله تورنگ، رئیس سازمان کشاورزی استان مازندران چندی پیش از افزایش نگرانی كشت و كار برنج  با توجه به کمبود آب خبر داده است و کشاورزان را به دوری از تنش بر سر آب دعوت کرده و افزوده است: «تاكنون 220 هزار هكتار از اراضی شالیزاری مازندران نشاكاری شده كه از این سطح 30 هزار و 303 هكتار در معرض خشكسالی شدید قرار دارند».

استاندار مازندران نیز صرفه‌جویی، مدیریت و توزیع صحیح منابع آبی و همكاری و مشاركت كشاورزان را از عوامل ثابت نگه داشتن تولید محصول در بحران خشكسالی عنوان كرد و افزود: «متاسفانه بخش ترویج سازمان جهاد كشاورزی آن‌طور در انجام كارهای كارشناسی مراحل تولید در بین كشاورزان موفق نبوده و انتظار تلاش بیشتری را از این معاونت داریم».

عزیزالله واحد، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای استان مازندارن نیز با اشاره به اینكه تاكنون 37 درصد آب پشت سدها و 57 درصد آب آب‌بندان‌ها مصرف شده، تصریح كرد: «متاسفانه بر اثر كمبود آب 9 هزار و 91 هكتار از اراضی شالیزاری استان نشا نشده است». 

وی با بیان اینكه 29 هزار و 700 هكتار از اراضی نیز در معرض كمبود شدید آب قرار دارند از كشاورزان خواست تا به توصیه‌های كارشناسان آب منطقه‌ای و جهاد كشاورزی توجه كرده و به نحوه توزیع آب اعتماد كنند. 

واحد تصریح کرد: «خشكسالی سال جاری استان طی 62 سال گذشته بی‌سابقه بوده اما از آنجایی‌كه فقط 11 درصد آب استان توسط آب منطقه‌ای در پشت سدها و 89 درصد دیگر با مشاركت مردم مدیریت شده است، مشاركت مردم در اجرای طرح‌های نجات بخشی با هدف حفظ سطح تولید محصولات كشاورزی ضروری است». 

همچنین رسول زرگر، معاون وزیر نیرو درامور آب و فاضلاب در یک نشست خبری گفته بود: «با توجه به کاهش بارندگی در زمستان سال گذشته ‪ ۱۲۰‬شهر و حدود شش هزار روستا درسطح کشور با کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه هستند.» 

زرگر همچنین گفته‌است: «‌با توجه کاهش قابل ملاحظه ذخایر آب پشت سدهای کشور ، بحران آب و برق در کشور در سال جاری حتمی است». 

بحران در پایتخت؛ ۱۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب آشامیدنی 
موضوع کمبود آب در پایتخت نیز به صورت مسأله‌ای جدی در آمده و انتظار می‌رود که در برخی مناطق تهران بزرگ آب آشامیدنی به صورت جیره‌بندی در آید. این در حالی است که کمبود آب موجب آغاز جیره بندی در برخی از  استان ها و مطرح شدن احتمال جیره بندی در ماه های آینده در برخی استان‌های دیگر نیز شده است. 

داوود ملایی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفته بود: «استان تهران امسال با کمبود حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب های سطحی (شرب) روبه رو خواهد شد». 

بحران و جیره بندی آب در استان های جنوبی 

بر اساس گزارش‌ها و گفته‌های مقامات رسمی، بخش وسیعی از جنوب و مرکز ایران، از جمله استان‌های تهران، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و چند استان دیگر نیز از هم اکنون با کمبود شدید آب مواجه شده‌اند؛ پرویز فتاح، وزیر نیرو در آغاز اردیبهشت ماه اعلام کرده‌بود که آب مخازن سدهای دز، کرخه، کارون، شهید عباسپور و مارون در استان خوزستان نسبت به سال ‪گذشته ‬کاهش چشمگیری داشته است، او گفته: «این مسئله موجب شده تا به جای تولید انرژی اولویت تامین آب شرب شهرها در تابستان باشد». 

همچنین محمود نوروزی، مدیر آبرسانی شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز به روزنامه سرمایه گفته است: «در حال حاضر به دلیل کمبود منابع، آب در استان بوشهر جیره بندی می‌شود». 

نوروزی همچنین از وضعیت کمبود آب و جیره بندی آب در هرمزگان خبر داد و گفت: «وضعیت جیره‌بندی در بوشهر در حال بهتر شدن است اما وضعیت کم آبی و جیره بندی به مراتب در هرمزگان شدیدتر است». 

از سوی دیگر، حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده اراک در گفت و گو با روزنامه سرمایه از قطعی آب در استان مرکزی و شهرستان اراک خبر داد و افزود: «متاسفانه هم اکنون آب شهرستان اراک قطع است و سعی می‌شود که آب پاک در اختیار شهروندان قرار گیرد». 

جیره بندی آب در نصف جهان

مرتضی بختیاری، استاندار اصفهان هم اعلام کرده که منابع آبی این استان به طور کلی از سال گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است. 

او گفته است: «امسال سهم آب آشامیدنی در مقایسه با سال قبل در این استان، ده درصد کاهش یافته است و با تاثیر خشکسالی بر منابع آبی استان، جیره بندی آب آشامیدنی در برخی از مناطق آن حتمی است». 

همه این مسائل در حالی است که شنیده می‌شود که کاهش آب باعث کاهش سه درصدی تولید ناخالص داخلی ایران نیز شده است. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا اگر ببینید کسی دارد آب را هدر میدهد جلوی او را میگیرید؟
    آیا شما آب را هدر میدهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 35
  • بازدید کلی : 1,279
  • کدهای اختصاصی
    خرید کلاه شاپو اسپرت
    تبلیغات